Geen producten (0)

Creatine


Creatine is een stof die het lichaam zelf aanmaakt uit de aminozuren arginine, glycine en methionine. Daarnaast krijgen wij het met de voeding binnen. De belangrijkste bronnen zijn vlees en vis.

Cellen maken gebruik van ATP (adenosine trifosfaat) als hun energiebron. Het wordt verbruikt, steeds opnieuw aangemaakt en gezonde cellen vullen hun ATP-voorraden continu aan. De eigen ATP-voorraad is slechts voor ongeveer 4 seconden toereikend, daarna moet het lichaam weer ATP aanmaken. Creatine speelt daarbij een belangrijke rol.

Ter verbetering van sportprestaties is creatine in de vorm van creatinemonohydraat erg populair. Met name wanneer het op spierkracht aankomt en er sprake is van hoogintensieve, kortdurende inspanningen kan creatine van waarde zijn. Het kan helpen om meer spiermassa te kweken, meer explosieve kracht te krijgen en het uithoudingsvermogen te verbeteren. Creatine ondersteunt overigens ook het centrale zenuwstelsel.

Onder normale omstandigheden is een tekort aan creatine onwaarschijnlijk, maar personen die weinig rood vlees eten en intensief trainen kunnen lage spiervoorraden aan creatine ontwikkelen. Dat kan zich uiten in klachten zoals vermoeidheid, toename van spierpijn en vermindering van kracht en uithoudingsvermogen. Het gebruiken van een creatine supplement blijkt ook bij gezonde sporters meestal prestatieverhogend te werken.

Het is goed om creatinesuppletie te combineren met goede kwaliteit (spier)eiwitten, evenals de losse aminozuren die het meest voorkomen in spierweefsel. Daarbij gaat het om glutamine, taurine en de zogenaamde 'vertakte keten aminozuren' of BCAA's. Verder is creatine goed te combineren met ribose.

 

Facebook Twitter