Geen producten (0)

De lente komt eraan: ik word al moe bij de gedachte..

De lente komt eraan: ik word al moe bij de gedachte..

De winter is bijna voorbij. We merken het aan de dagen die weer langer worden, de zon die vaker schijnt en de temperatuur die omhoog kruipt. De lente komt er aan, we kunnen weer naar buiten, wat een heerlijk gevoel!

Toch is deze tijd van het jaar niet voor iedereen een zege. Veel mensen voelen zich nu juist helemaal niet zo fijn. Ze hebben een gebrek aan energie, voelen zich futloos, hebben nergens zin in, zijn soms somber of prikkelbaar en hebben veel behoefte aan extra slaap. Mogelijk hebben zij te maken met wat wel voorjaarsmoeheid wordt genoemd.

Voorjaarsmoeheid kan een vorm van zgn. seizoensgebonden depressie zijn. Een dergelijke depressie komt jaarlijks in hetzelfde seizoen terug. Personen die er last van hebben voelen zich niet alleen moe, maar vaak ook somber en ze beleven minder plezier aan zaken waar ze anders van genieten.

 

Het Fonds Psychische Gezondheid geeft de volgende 10 tips om ermee om te gaan:

  1. Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning. Wissel perioden van activiteit tijdig af met perioden van rust.
  2. Leer ‘nee’ te zeggen. Dit kan je veel tijd en energie opleveren.
  3. Leer te accepteren. Maak je niet druk over zaken die je toch niet kunt beïnvloeden. Accepteer je gedachten en gevoelens zoals ze zijn, druk ze niet weg en laat je er ook niet door meeslepen.
  4. Stel haalbare doelen. Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Via tussendoelen kun je ook je einddoel bereiken.
  5. Slaap goed. Een goede slaap zorgt voor een uitgerust en fit gevoel.
  6. Niet blijven piekeren, maar je problemen daadwerkelijk oplossen. Piekeren brengt je niet dichterbij een oplossing, dus steek liever je energie in het in kaart brengen en oplossen van het probleem. Is het probleem niet op te lossen? Probeer het dan los te laten en te accepteren; zie tip 3.
  7. Beweeg. Lichaamsbeweging is goed voor lichaam en geest, het maakt je stressbestendiger en geeft je meer energie. Probeer minimaal 5 dagen in de week te bewegen: bijvoorbeeld wandelen, fietsen, tuinieren, sporten.
  8. Herken stress en leer er goed mee om te gaan. Stress hoort bij het leven en het kan functioneel zijn. Langdurige stress is echter ongezond.
  9. Wees matig met koffie en alcohol. Op de korte termijn geven koffie en alcohol je een goed gevoel, maar matiging ervan geeft je op de lange termijn een fitter gevoel en meer energie.
  10. Doe leuke dingen. Spreek af met vrienden, pak een hobby op, kijk een goede film. Zet je ertoe, ook al heb je aanvankelijk geen zin. Het is een goede manier om de batterij weer op te laden en je zorgen even te vergeten.

Ik zou daar nog de tip aan willen toevoegen om gezond te eten. Eet verse groenten en fruit. Varieer daarbij vooral en eet verschillend gekleurde groenten en fruit. Beperk verder de inname van (witte) suiker en verzadigde vetten.

Voorjaarsmoeheid kan ook komen door een gebrek aan bepaalde vitaminen en mineralen, ontstaan in de winter doordat wij minder buiten komen, minder bewegen, anders eten. Goede voedingssupplementen kunnen daarom ook uitkomst bieden en bijdragen aan een energieker gevoel en een betere stemming.

 

Heb je naar aanleiding hiervan vragen en/of opmerkingen, neem dan gerust contact met mij op.

 

 

 

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren
Facebook Twitter